tisdag 23 mars 2010

Dina kunder är smartare än du.


















Ni som jobbat i "branschen" ett tag har tjatat ut det här. Men jag tänker tjata lite till. För problemet är uppenbarligen fortfarande aktuellt. Ni vet, mäklare som kallar sig "Det självklara valet" och ler storstilat med en, aningen för stor, Hugo boss-kostym (inhandlad på lämplig outlet). Ni vet, TV-reklam som förklarar för kunden att det "Inte är helt fel" att tjäna några tusenlappar. Ni vet, IT-specialister som förtydligar "Vi är specialister på det vi gör, därav namnet".

Många företag – och en hel del reklamare – verkar se "konsumenterna" som en stor obildad klump. Utan tillstymmelse till slutledningsförmåga eller kritiskt tänkande. Tyvärr, kära propagandaförespråkare, har ni fel. De ni kallar "Konsumenter" är mer kritiska än någonsin. Och "säljfokus" blandat med rädsla för kommunikation (envägsbudskap, hjärntvätt och självhävdelser känns så mycket tryggare) är ingenting som stärker varumärken. Det fungerar nämligen inte så.

Brukar du uppskatta vänner som bara pratar om sig själva? Som aldrig lyssnar eller vill veta vad du tycker och tänker? Trodde inte det.

3 kommentarer:

  1. Det här gäller dock bara kundens kunder. Reklambranschens kunder är inte på något sätt smartare.

    SvaraRadera
  2. "Många företag – och en hel del reklamare – verkar se "konsumenterna" som en stor outbildad klump" – sammanfattar nog hur jag tänker mig att jag ska bemöta din kommentar.

    SvaraRadera
  3. Brukar herr Ingvarsson kalla sig Bobban btw? I så fall ska det anammas mer;)

    SvaraRadera