söndag 3 januari 2010

Bergochdalbanan jag kallar reklamintresse

Mitt hjärta bultar oftast hårt för reklam. Men då och då smyger sig tankarna på. Tankar som gör det hela så mycket svårare.

Av allt ytligt kvalar reklambranschen in på topp- tio- listan. Och det är helt okej. Jag valde inte det här jobbet för att rädda värden. Jag valde det för att jag ville göra något roligt. Något häftigt.

Samtidigt gnager det i mig. När de där tankarna dyker upp.

För jag lägger så mycket tid, kraft, energi och hjärta på att tycka, tänka, göra, älska och avsky reklam. Utan att någon bryr sig.

När jag fullständigt går i taket över en kampanj för en ny bensinmack - snurrar resten av världen på som vanligt. Ingen bryr sig. Ingen ser.

Och när en reklamfilm uppskattas med ett snett leende och lite fnitter, ja, då ropar vi succé. Succé. För att någon gillar det vi gjort. Lite grann.

När jag är snäll mot mig själv, kan jag intala mig att det är viktigt. Det här med att sälja saker åt företag. Men när jag är riktigt ärlig, då vet jag att det inte betyder någonting.

Jag antar att alla har sina tvivel. Och tack och lov dyker mina upp ganska sällan. Men när de väljer att bubbla upp till ytan, kan jag inte annat än tänka: Vad fan sysslar jag med?

5 kommentarer:

  1. Huvudet på spiken. Det är svårt att motivera varför man lägger ned så mycket energi på något så ouppskattat som reklam. När man tänker efter.

    Bli entrepenör istället. Kanske?

    SvaraRadera
  2. En vanlig hund: Ja och det är väl åt entreprenörshållet som många i reklambranschen också strävar. Nytta, produktutveckling och "baked in" och allt det där. Jag vill också dit. Men ibland går saker så oerhört långsamt...

    Robbin: Nu står det här också.

    SvaraRadera
  3. Problemet är väll att det i företagarnas ögon inte är vårat jobb. Behöver man de tjänsterna söker man inte en reklambyrå, utan typ McCann. Den stora frågan är väll varför man vill göra saker åt andra, istället för att starta upp ett eget företag. Varför nöja sig med att göra reklam åt IKEA när man kan vara IKEA :)

    SvaraRadera
  4. Skönt att någon mer uppmärksammar problematiken. Jag har nämnt det för folk men mötts av oförstående. Och det är helt sant som du säger. Företagarna ser det inte som vårt jobb.

    SvaraRadera
  5. Vill i saken tillägga att jag och Oskar kommer diskutera detta över en fika i vecka. Är herr Gustav i Stockholm är han välkommen.

    Jag är övertygad att vi bör se hur byråer som Droga5, Anomaly, IDEO och Sid Lee jobbar och inspireras av dem.

    För att göra saken än mer komplicerad, en av de reklamer som jag "stört" mig mest på den senaste tiden är din byrå ansvarig för. Den med tanterna på bussen "konTANT...". Iallafall, min mor kommenterade den som lite rolig, en sådan reklam hon uppmärksammat.

    Det är en märklig värld. För att återkomma till förändringen inom byråvärlden så väljer jag allt oftare att beskriva mig själv som kreativ entreprenör än Art Director. Och sedan om entreprenörskapet är för mig själv eller för ngn annan så handlar det om att förändra och skapa. Du kan läsa mitt manifest på min hemsida :)

    SvaraRadera