måndag 8 februari 2010

The underdog. Bourbon alltså.

Eftersom halva jordens befolkning är Whiskyexperter känns insamlandet av kunskap kring skotsk och irländsk dryckeskultur ointressant. Bourbon däremot, det är en utmaning. Denna förkastade oäkting till eldvatten har fått ett oförtjänt dåligt rykte. Eller?

Låt oss gå igenom dess förutsättningar.

1. Det kommer från USA.
2. Det kommer från Södern i USA.
3. Vi bor i Sverige.

Eftersom Bosse, Kennert och Greve Kilt från barnsben fått lära sig att allt från landet i väst är vulgärt, har den transatlantiska majswirren aldrig givits någon chans. A damn shame.

Därför tänker jag inte ens bry mig om eventuella invändningar. Bourbon är numera min affär.

6 kommentarer:

  1. Vad hände egentligen med eldvattnet? Läge för en nylansering?

    SvaraRadera
  2. Buddy Longways karaktär känns aningen tvivelaktig. Pälsjakt kan väl inte riktigt ses som kattens pj dagar som dessa. Eller, jo. Skitsamma. Vi nylanserar eländet och blir snorrika.

    SvaraRadera
  3. Om du verkligen vill slå i flickvännen din att du är Don, varför inte blanda din Old fashioned med rågwhiskey istället för majswhiskey? Kolla etikettsbrotten i "My Old Kentucky Home" (S03E03).

    SvaraRadera
  4. Inte sett serien du nämner, men efter vad jag kunnat utläsa härstammar mycket av det dåliga ryktet från strax efter förbudstiden. Eftersom destillerier tidigare varit förbjudna hastade många tillverkare ut ofärdiga eller felmärkta produkter för att snabbt ta plats i hyllorna. Ett dåligt drag som det visat sig.

    Men nu är Bourbon, som sagt, the bees knees. Om du inte sett den redan föreslår jag: http://www.tv8.se/program/det-baesta-av-det-baesta-bourbon

    SvaraRadera
  5. Visst ser du på Mad Men? Eller är det bara Kristina?

    SvaraRadera
  6. Jaha. Uppfattade inte att det var Mad Men du menade. Då har jag redan sett det. Men Kristina är faktiskt mer inbiten än jag.

    SvaraRadera