tisdag 13 april 2010

Hur ser den perfekta mappen ut?

Jag har ingen aning. För hur visar man egentligen upp att man behärskar alla de egenskaper byråerna efterfrågar?

Å ena sidan förväntas du visa hela koncept. Långsiktiga, smarta och (wait for it...) kanaloberoende. Å andra sidan måste det gå snabbt. Reklamare är stressade människor. Och när inkorgen, varje dag, fylls med hundratalet jobbansökningar finns ingen tid att spilla.

När jag sökte jobb fokuserade jag mest på att ha bra saker i mappen. En del var långa. Andra korta. Mer än så hade jag inte riktigt tänkt. För det var ju när man fick chansen att gå på intervju som de verkliga möjligheterna öppnade sig.

Kanske handlar det inte om mappen i sig. Kanske handlar det egentligen mest om ett första intryck?
Ett fåtal, snabba, jobb som visar att du fattat grejen? Något som gör att du får chansen att visa mer.

Vad säger ni? Finns det någon vinnande portfolioformula? Och har ni tips på bra mappar ni vill dela med er av?

4 kommentarer:

  1. En bra portfolio visar vad din ambition är, vad du är bra på och vad du vill göra. Är det idéer - visa idéer. Ännu hellre är idén portfolion. Hörde om ett par engelska studenter som satte upp lappar utanför en byrå som annonserade att dom letade efter sin försvunna hamster, det gick inte att missa efterlysningen. Sedan släppte dom in hamstern på byrån och första kontakten var kirrad.

    Såklart är nätverk, handslaget och första mötet minst lika viktiga.

    En av våra copywriters här har en rolig approach:
    http://www.yutakasucks.com/index.html

    SvaraRadera
  2. Jag gjorde exakt samma sak, fast med min copy. det var så jag fick praktik på storåkers.

    SvaraRadera
  3. Alltså.. kan du stänga av det här vidriga systemet med att kommentarerna måste godkännas?

    SvaraRadera
  4. Okej. Vi skippar kommentarsgranskningen. Men ingen porr nu. Det är det jag oroar mig mest för Oskar. Porr.

    SvaraRadera