fredag 11 december 2009

David Orlic och guds allsmäktighet

En av mina förebilder heter David Orlic. Han verkar skitsmart och väldigt passionerad. Och det är bra.

Därför följer jag också hans kvitter på twitter med stor entusiasm.

När samme Orlic under gårdagen postade följande stycke, kände jag mig lite korkad.

Den omnipotenta renässansmänniskan Emma Ångström läser högt ur sin roman på Kulturhusets Debutbar om en timme. Vi ses där!

Den omnipotenta? Visst kände jag igen ordet. Men jag kunde inte minnas vad det betyder. Omnipotens alltså.

Som tur är finns ett litet verktyg kallat Google. Det är dessutom tillgänglig för alla på arpanet (eller the interwebz som kidsen säger). Fränt tänkte jag och gjorde en liten sökning. Omnipotens.

Efter att ha läst följande, kan jag inget annat än tacka David.

Allsmäktighet, omnipotens, syftar på makt som är gränslös eller outtömlig. Monoteistiska religioner brukar i regel endast tillskriva Gud denna egenskap. Gud kan inte bara överskrida fysikens och sannolikhetslärans lagar, utan kan även överskrida logikens ramar (Gud kan, till exempel, skapa en fyrkantig cirkel, eller låta talet ett vara ekvivalent med två), eftersom Gud inte är bunden av några begränsningar över huvud taget.

Gud kan alltså skapa en fyrkantig cirkel.

Mäktigt.

Det innebär helt enkelt att han har makten att döpa om. Saker. Och i egenskap av kommunikatör och bokstavskonstnär kan jag inte annat än känna mig, åtminstone lite, omnipotent själv.

Jag jobbar ju också med att påverka attityder och uppfattningar. Och jag tror, banne mig, att jag ska starta en kampanj för att ändra namnet på rektangeln. Till cirkel. För ni vet vad det innebär om jag lyckas.

Och tack igen David. Det här kom inte att handla så mycket om dig. Men det är det ju så mycket annat som gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar