fredag 27 november 2009

Alla borde ha en egen Hedblom.


Här på byrån vimlar det av härliga personligheter. Alla bidrar med något alldeles unikt. Och så antar jag att det är på de flesta arbetsplatser.

Kanske är det också så, att de flesta arbetsplatser har den där unika karaktären. Han eller hon som, genom hela sin person, inspirerar och entusiasmerar alla runt omkring sig. I många fall, utan att egentligen veta om det.

I min lilla bubbla heter den personen Tomas Hedblom. Och han sitter här, alldeles bredvid.

Tomas har en bakgrund som civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik. Efter avslutade studier var det också som ingenjör han fick jobb. Men när företagets utvecklingsarbete var över och produkterna skulle börja säljas, behövdes resurser för marknadskommunikation. Tomas stod på köparsidan och insåg ganska snabbt att de reklamkonsulter som anlitades hade svårt att verkligen förstå deras teknikintensiva erbjudande.

Där och då väcktes också en tanke. Kanske behövdes tekniskt kunniga copywriters? Resten kan ni kanske räkna ut själva.


Sedan 1990 har Tomas jobbat med reklam. Både på byrå och som frilans. Och han gör det med hjärtat. –Det viktigaste för att bli en riktigt duktig copywriter är att apellera till känslor och väcka sympati för att sedan föra fram relevanta argument som kan påverka uppfattningar och leda till handling, menar Tomas.

Jag har redan lärt mig att något är i görningen när man, i ögonvrån, ser det finurliga leendet, den glimrande blicken, som kikar över skärmen intill.

Tomas är den som, trots sina många år i branschen, fortfarande brinner allra mest för de galnaste idéerna. När andra seniora kreatörer rynkar på näsan så fort någon uttalar orden Facebook eller Twitter, spetsar herr Hedblom öronen. –Det är otroligt viktigt att försöka hänga med i marknadskommunikationens ändrade villkor och vara nyfiken på omvärlden, på människor och på hur samhället utvecklas.

När andra blir trötta, låter jobbet gå på rutin och ger upp sin strävan att göra fantastisk kommunikation, ja, då fortsätter Tomas. Fortsätter att sträva. Fortsätter att drömma.

Att som nybakad copywriter inte längre förvånas över den medelålders man som, klockan halv sex på torsdag eftermiddag, håller en privat DJ-session med pumpande hårdtechno på kontoret, är inget annat än ett privilegium. Och jag önskar verkligen att alla unga kreatörer fick ha en alldeles egen Tomas Hedblom vid skrivbordet intill.

4 kommentarer:

  1. Vänta nu. Handlar detta om en person du känt två veckor?

    SvaraRadera
  2. Hehe, det där lät bittrare än jag tänkt. Jag kanske baserar det på egna erfarenheter när man är snabb med att hylla medarbetare tidigt. I vilket fall är jag glad att du har en sådan där karaktär.

    SvaraRadera
  3. Jag har känt honom i många år och kan inte annat än instämma i hyllningen. Man saknar honom!!!

    SvaraRadera
  4. Jag vet! Och nu längtar jag tillbaka in i copyrummet ...
    /Lena

    SvaraRadera