måndag 30 november 2009

Vilken fin annons. Synd att den är skit.

Hej allihopa. Jag tänkte att vi skulle prata lite om det här med idéer. Eller, snarare, det här med att lösa kommunikationsproblem.

Din tonplatta är inte en lösning på någons kommunikationsproblem. Inte ditt fina grafiska mönster heller.

En grafisk profil räddar inte något företag. Och en kampanj vars hela idé kretsar kring ett grafiskt manér är inte heller något att hänga i julgranen. Eller jo, där kan den hänga. Men helst inte någon annan stans.

På Berghs säger man att allt kommunicerar. Och det är sant. Men allt kommunicerar inte så bra. Typ, ditt fina grafiska mönster.

Tänk efter lite innan du säger emot. Så inser du nog också att bortom alla dina argument om rätt konnotationer, associationer och tolkningar, är en tonplatta bara en tonplatta. Inget mer.

3 kommentarer:

  1. Oj, upplagt för fajt!
    Heja orden.

    SvaraRadera
  2. Jag vill understryka att jag inte inte ämnar starta något krig. Jag älskar design och grafisk form. Men jag blir, aningen, irriterad när konsulter tror sig lösa verkliga problem genom att bli "snyggare". Speciellt om de saknar strategi och argument.

    SvaraRadera
  3. Bra rutet! Håller med och jag snor den här argumentationen. Har ett möte i veckan där jag tror att jag kan ha nytta av detta blogginlägg. Tack!

    SvaraRadera