lördag 28 november 2009

Ulf Strömqvist kan

Tidigare i veckan kom beskedet att Ulf Strömqvist, VD på Hilanders, tar över som ordförande för Sveriges kommunikationsbyråer. Och reaktionerna lät inte vänta på sig.

På ena sidan stod de som efterfrågade en karismatisk visionär. På andra, de som såg fördelar med rutin och goda relationer till näringslivet.

För att inte vara tråkig - och mitt emellan - höll jag mig utanför debatten.

Men nu har jag funderat. Funderat och funderat. Och jag ställer mig på Uffes sida.
Kanske lite oväntat, men låt mig förklara;

Jag känner inte Ulf. Och har ingen aning vilka andra kandidater som fanns tillgängliga. Men jag känner till Hilanders. De kanske inte är den mest visionära byrån. De kanske inte är den mest digitala byrån. Men jag vet att de tar seriöst på sin verksamhet. Och då blundar man inte för de förutsättningar som råder.

Hilanders har ett fantastiskt gott rykte bland företagen. Och förmodligen även Ulf.
Därför kan också Ulf ha pondus nog att driva på förändringar. Att motivera reklamköparna.

Genom att leda Hilanders mot en "ny" paradigm - leder han också näringslivet rätt. Som en gemensam färd mot nytt ljus. En parallell förändring, byggd på ömsesidigt förtroende.

Med hårt arbete och en ödmjuk framtoning kan också Sveriges kommunikationsbyråer få njuta av det förtroendet.

Det kan bli riktigt bra. För alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar