onsdag 18 november 2009

Att lösa problem. På riktigt.

Reklamare kallas ibland prostituerade. Och jag förstår varför. Alldeles för ofta trycker vi ut reklam som inte gör någon nytta. Kunden säger; –Hej, vi vill ha en annons. Reklambyrån ser dollartecken och säger; –Visst, det fixar vi.

Om vi verkligen ska göra nytta, måste vi söka insikter. Insikter om kundens verkliga problem. Därför önskar jag att fler möten såg ut lite så här:

Hej, vi vill göra en annonskampanj.

Varför då?

För att vi vill synas!

Varför då?

För vi vill sälja mer.

Varför då?

Vi behöver sälja mer. Kunderna köper inte så mycket som vi vill.

Okej. Så problemet är att ni inte säljer tillräckligt?

Ja, det skulle man kunna säga.

Bra. Då börjar vi där.


Insikter. Varför säljer kunden dåligt? Sök svaret.

Kanske är det bara vi i småstäderna som måste bättra oss? Egentligen är det ganska självklart.

Om du får problem med datorn vänder du dig till någon som kan datorer. Kanske har du en idé om vad felet kan bero på?

Jag tror du måste byta grafikkortet.

Killen kollar på burken. Efter en noggrann genomgång säger han:

Nej. Det är hårddisken som kraschat. Byter vi den kommer datorn fungera.

Bra, säger du. Då gör vi så.

Det vore ju inte så smart att byta ett fullt fungerande grafikkort om det är hårddisken som är problemet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar